Witamina D – jaki ma wpływ na organizm?

0
43

Abyy organizm działał prawidłowo, potrzebuje składników odżywczych. Jedną ze szczególnie cennych, dla ciała, witamin jest witamina D. Nazywana jest często witaminą słońca, ponieważ jej produkcja zaczyna się, ciało zostaje wystawione na słońce. Ma ona kluczowy wpływ na nasze procesy życiowe, niestety, większość z nas boryka się z jej niedoborem. Sytuacja ta spowodowana jest nieodpowiednią dietą, a także klimatem, który nie obfituje w wiele słonecznych dni. Nie musimy jednak wyprowadzać się na pół roku do tropikalnych krajów. Pomoże nam w tym suplementacja. Co warto wiedzieć na temat witaminy D? Dlaczego warto sięgać po produkty zawierające witaminę D?

Witamina D – co to jest?

Witamina D jest grupą rozpuszczalnych w tłuszczach związków organicznych, wywierających wszechstronne działanie fizjologiczne na nasz organizm. Witamina D, która jest rozpuszczalna w tłuszczach, występuje m.in. w mleku, jajach czy rybim tranie.
Mało kto zdaje sobie jednak sprawę z tego, że witamina D nie jest tak naprawdę witaminą, a prohormonem, ponieważ może być wytwarzana przez ludzki organizm. Wytwarzana jest dzięki słońcu w procesie przenikania promieni ultrafioletowych przez skórę. Dzieje się to w wyniku pewnych przekształceń cholesterolu, które następują pod wpływem promieniowania słonecznego, oddziałującego przez ludzką skórę. Zakłada się, że osoba z jasną karnacją potrzebuje ok. 15 minut ekspozycji na słońce, aby doszło do syntezy odpowiedniej ilości witaminy D3 na dobę, czyli ok. 2000–4000 jednostek. Przy dłuższym przebywaniu na pełnym słońcu następują procesy rozpadu witaminy D3

Witamina D – rola w organizmie

Występują dwa źródła witaminy D. Najbardziej wydajne są te powstałe w wyniku ekspozycji skóry na promienie słoneczne, kiedy to witamina D powstaje w organizmie. Kolejne rozwiązanie jest to spożywanie żywności bogatej w witaminę̨ D — najbogatszym źródłem są przede wszystkim ryby. Dlaczego jest dla nas niezwykle ważna? Ponieważ pełni szereg niezbędnych funkcji w organizmie.
Przede wszystkim witamina D stymuluje nasz układ immunologiczny do pracy, którego zadaniem jest zwalczanie infekcji wirusowych i bakteryjnych. Jest to spowodowane procesem wzrostu produkcji przeciwciał i substancji o charakterze bakteriobójczym. Osoby mające odpowiedni poziom witaminy D w organizmie chorują nawet do 50% rzadziej niż ci, którzy mają jej braki.
Witamina D ma również ogromny wpływ na zdrowie mózgu. Wynika to z faktu, że witamina d odgrywa ważną rolę w uwalnianiu serotoniny i dopaminy w mózgu – czyli dwóch hormonów, które w dużej mierze odpowiadają za nasze stany emocjonalne.
Jest niezbędna, by zachować zdrowie psychiczne a na pamięć, nastrój, koncentrację, jakość snu, a także odpowiada za ochronę i syntezę neuronów. Objawy niedoboru witaminy D mogą obejmować stany lękowe, wzmożoną drażliwość i chroniczne zmęczenie. Przez specjalistów uważany jest za jeden z naturalnych stabilizatorów nastroju.
Witamina D bierze udział w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz mineralizacji tkanki kostnej. Innymi słowy — wspomaga wchłanianie i wykorzystanie wapnia i fosforu — dwóch pierwiastków, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego i zębów. W związku z tym, że witamina D odpowiada za utrzymanie prawidłowego stężenia wapnia we krwi, który jest niezbędny w procesie przechodzenia impulsu nerwowego i skurczu mięśni, umożliwia także prawidłowe działanie układu nerwowego i mięśniowego.

Witamina D może mieć znaczenie w utrzymywaniu odpowiedniego poziomu cukru u we krwi. Badania nad związkiem witaminy D i cukrzycy wykazały, że niski poziom tej witaminy ma wpływ na poziom glukozy we krwi. Według tych badań, im niższy poziom witaminy D we krwi, tym wyższy poziom cukru. Jedynie osoby mające odpowiednią jej ilość miały poziom cukru zbliżony do normy.

Ile powinno się przyjmować witaminy D?

Niedoborem witaminy D zagrożone są osoby, siedzące w zamkniętych pomieszczeniach, są to pracownicy biurowi, osoby starsze, a także uczniowie. Dla tych grup suplementacja witaminy D jest zalecana przez cały rok. Przed wdrożeniem konkretnych dawek, najczęściej zaleca się badanie poziomu witaminy D we krwi i z pomocą lekarza lub farmaceuty dopasowanie dawki suplementu odpowiednio do wyniku badania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here