Jakie witaminy warto stosować w okresie jesienno-zimowym?

0
39

Okres zimowy nie jest łaskawy dla naszego organizmu. To czas obniżonej odporności, gorszego nastroju, w którym mamy mniej energii. Zima odbija się też na wyglądzie – skóra i włosy mogą być przesuszone, paznokcie słabe, W organizmie zmienia się także tempo metabolizmu. Sprzyja temu mniejsza aktywność fizyczna i ciężkie posiłki. Trudniej zmobilizować się do aktywności fizycznej, rzadziej przebywamy na świeżym powietrzu W tym okresie jest o wiele mniej słońca, a codzienna dieta zimą jest dużo uboższa w świeże warzywa i owoce. Niestety powoduje to niedobory witamin i minerałów i osłabienie organizmu. Aby pomóc sobie przetrwać ten czas, warto się do niego odpowiednio przygotować. Sprawdź, jakiej suplementacji będzie potrzebować Twój organizm.

Magnez – niezbędny dla organizmu

Magnez to pierwiastek, który odpowiada za wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. To składnik, o którym często zapominamy, jego niedobór powoduje szereg trudności z koncentracją, drażliwość, ciągłe zmęczenie, kłopoty ze snem, skurcze łydek i drganie powiek. Magnez jest odpowiedzialny za stabilizację pracy układu nerwowego. Nie może go zabraknąć w diecie osób narażonych na stres, dzieci, a także osób starszych. Ma istotne znaczenie w procesach związanych z zapamiętywaniem i koncentracją, dlatego tak ważne jest, by nie zabrakło go w diecie osób uczących się. Co więcej chroni organizm przed szkodliwym działaniem metali ciężkich, ma także wpływ na prawidłową pracę tarczycy, łagodzi bolesne miesiączkowanie i bóle głowy. To prawdziwy niezbędnik w okresie zimowym!

Witaminy z grupy B – suplementacja zimą

Witaminy te są odpowiedzialne przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego – łagodzą napięcie nerwowe, poprawiają nastrój i sprawność intelektualną. Jednak witaminy z grupy B wpływają pozytywnie nie tylko na zdrowie psychiczne. Każda z nich pełni również inną rolę w organizmie. Jest ich aż 8 i wszystkie działająw podobny sposób. Korzystnie wpływają na rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego, a także regulują przemiany metaboliczne zachodzące w organizmie. Spośród całej listy witamin z grupy B Wymienia się m.in. witaminę B1, która nazywa się” witaminą optymistów” ponieważ najlepiej wpływa na samopoczucie. Niezwykle ważna dla mózgu jest też witamina B3, której niedobór powoduje niepokój i irytację, kłopoty z pamięcią i koncentracją, bezsenność, a także bóle głowy, uczucie zmęczenia. Niezwykle ważna jest również biotyna, czyli witamina B7. Stabilizuje poziom glukozy na równi z insuliną. Poprawia też funkcjonowanie naszego mózgu. Z kolei Witamina B9 jest odpowiedzialna z produkcie krwinek, a jej niedobór anemię. O właściwościach wszystkich witamin z grupy B, przeczytasz tutaj.

Witamina D, czyli witamina słońca

Jesienią i zimą tego światła jest zwyczajnie mniej i zaczyna pojawiać się problem niedoboru witaminy D. To substancja, która produkowana jest w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Aby powstała wystarczająca ilość, musi dojść do odpowiedniej ekspozycji skóry na słońce, co w naszej szerokości geograficznej jest dosyć trudne.

Mniejsza dawka witaminy D w organizmie powoduje zmęczenie, senność, pogarsza się nasz nastrój, jesteśmy rozdrażnieni. Co gorsza spada też nasza odporność. Warto więc, rozpocząć jej suplementację i sprawdzić jej poziom we krwi, aby zoptymalizować dawkę dzienną.

Witamina C kojarzona najczęściej jako sposób na walkę z przeziębieniem, ale witamina C pełni wiele innych ważnych funkcji w organizmie. To silny antyoksydant, który nie chroni komórki przed infekcjami. Bierz również udział w produkcji kolagenu i wspiera prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Witamina C ułatwia przyswajanie żelaza i przyspiesza gojenie się ran.

Zimą niezbędna jest witamina A. Uczestniczy ona również w procesach różnicowania komórek, poprawia ich zdolności regeneracyjne, wykazuje działanie ochronne na nabłonek skóry oraz błon śluzowych.

Jesienią warto zadbać o odpowiednią ilość witaminy E. Przyjęło się nazywać ją „witaminą młodości”, a to dlatego, że wpływa ona pozytywnie na stan skóry i opóźnia procesy starzenia. Jest silnym przeciwutletniaczem, a to oznacza, że ma ona zdolność do usuwania wolnych rodników, które są odpowiedzialne za przyspieszone starzenie komórek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here